יום שלישי, 14 ביולי 2015

הצעה לשימוש בסרטונים – המתאימים להוראת פרק א' בחוברת "אמונה וגאולה"

כחלק מן הרצון שלנו להפוך את הלמידה במחשבת ישראל לחווייתית ומשמעותית אנו משתדלים לגרום לטקסטים להיות רלוונטיים לחיי היום יום של התלמידים.
כמובן שניתן לעשות זאת בדרכים רבות ומגוונות.
בפוסט זה ברצוני להעלות מספר הצעות לסרטונים שיכולים לסייע לנו לחבר ולהנגיש לתלמידים את החומר הנלמד (בפוסט זה אתמקד בסרטונים המתאימים לפרק הראשון בחוברת אמונה וגאולה).
מעבר לעובדה שהתלמידים אוהבים ולפעמים אפילו מתרגשים מצפיה בסרטונים (במידה והם מוצלחים כמובן) אנו כמורים יכולים וצריכים לעשות שימוש מושכל בכלי זה. שימוש בסרטון בכוחו להוות פתיחה טובה לשיעור, כזו שתכניס את התלמידים לנושא ולאווירה המתאימה ובכך תשרת את המשכו של השיעור. אולם ניתן למעשה להפיק מסרטונים הרבה יותר.
כך למשל, ישנם קטעים בחוברת הדורשים הקדמה והסברי רקע. לעיתים, הסבר מילולי שלנו יהיה משעמם וגם לא יהיה ממצה מספיק. אחד היתרונות של הסרטון, הוא אפשרותו להעביר תכנים או מסרים באופן מהיר וחודר יותר.
הסרט יכול להוות פלטפורמה לדיון ערכי וחינוכי או פתח לתרגיל כתיבה אישי.
ניתן גם להשתמש בסרטון כב'משל שיפוטי'. לאמור: הסרטון מציג איזו מציאות ניטראלית שלכאורה אינה קשורה לחיי התלמידים ובכך מאפשר דיון נינוח וקליל יותר על מה שמוצג בו. בשלב השני יחשוף המורה את היות הסרטון משל לנושא הנוגע בחיי התלמיד. דיון שיבוא על גבי הדיון הראשון, יהיה מן הסתם מעמיק וכן יותר.

מה שחשוב הוא שאנו כמורים נתייחס ברצינות לסרטונים אותם אנחנו בוחרים להציג בכיתה נבחן את מידת התאמתם לנושא,  נבדוק שהם אכן משיגים את המטרה אליה אנו חותרים בשיעור וכמובן נקפיד שהם מתאימים לסוג התלמידים איתם אנו עובדים.

להלן מספר הצעות:

·         הפרק הראשון פותח בפסקה מותך ספרו של יוני נתניהו.
ניתן לפני או אחרי קריאת הטקסט להראות לתלמידים קטע קטן מתוך הסרט מבצע יונתן בו רואים את נתניהו "נואם ציונות" ומסביר לחיילים כמה חשובה המשימה אליה הם ניגשים.
הקטע הזה יכול להוות פתח לדיון מה עשה נתניהו עם אותן תחושות של ריקנות שליוו אותו בגיל צעיר והאם הצליח ליצוק תוכן לחייו.
https://www.youtube.com/watch?v=E0c-2U7nVvk                       

·         בערוץ הראשון שודרה סידרה שנקרת "חוזרים קדימה" הסדרה עוקבת אחר מספר גדול של אומנים שחזרו בתשובה.
לסדרה 4 פרקים לא הייתי מראה פרק שלם בכיתה אך בהחלט ניתן למצוא שם קטעים המתאימים לפרק הראשון – חיפוש אחר משמעות, הריקנות והרעב התמידי לעוד, המאבק בין גוף לנשמה.
(סדרה זו יכולה גם להתאים לפרק השני בחוברת בנושאים מהי אמונה או איך מגיעים לאמונה)

·         סרטון נוסף שעוסק בתהליכי חזרה בתשובה וחיפוש דרך ומשמעות הוא הסרט "מודה אני" המלווה את הדרך של הזמר שלומי שבת אל האמונה. הסרט מציג מורכבות מסוימת שהרי בסופו של דבר שלומי שבת אמנם מאמין אך לא מקיים מצוות. כלומר ישנה אמונה אך לא מחויבות להלכה, כל מורה יבחן אם נכון עבורו להציג בכיתה מורכבות זו.

·         סדרה נוספת העוסקת בחזרה בתשובה היא הסדרה מקימי המבוססת על ספרה של נועה ירון דיין. גם במקרה הזה לא מומלץ להראות פרקים שלמים, אך ניתן למצוא קטעים שיכולים מאוד להתאים למאמרו של הרב צייטלין.

·         כפתיחה למקור של הרב דסלר העוסק בחשיבות הנתינה והחסד ניתן להראות מספר דקות מנאום הפתיחה של נפתלי בנט בכנסת הקודמת. בנאום זה הוא נותן פרשנות מחודשת למילה "פראייר"
כמו כן ניתן להראות סרטון ראיון של יאיר לפיד עם עדי אלטושלר מקימת הארגון "כנפיים של קרבו". כנפיים של קרמבו היא מעין תנועת נוער לילדים בעלי מוגבלויות.
עדי הקימה את הארגון בגיל מאוד צעיר – בגיל של התלמידים שלנו. הסרטון יכול להיות פתח לדיון על חיים של עשיה ונתינה, איך חיים חיים משמעותיים, איך יוצאים מעצמי וכו'.

·         המקור האחרון בפרק הוא המקור של הרב קוק "בכל דרכיך דעהו"
בפתיחה למקור זה ניתן להראות את הסרט בכל נפשך שנעשה לזכרו של רועי קליין ז"ל.
בסרט בולטת מאוד מידת ה'בכל דרכיך דעהו' של רועי, בכל תחום בו עסק, הוא הקדיש את כל כולו, ושאף להיות הטוב ביותר, בין אם זה בצבא, במשפחה, בלימוד תורה או בלימודים האקדמיים.
כמובן שסרט זה מציף עוד נקודות רבות וחשובות לדיון.
(לחילופין ניתן להשתמש בסרט זה בפרק רביעי – במקור המתאר את מותו של ר' עקיבא)

הבאתי כאן מספר דוגמאות, אשמח אם כתגובה לפוסט זה תעלו אתם הצעות לסרטונים בהם השתמשתם בשיעוריכם.

במידה ואכן יעלו הצעות טובות נוספות נערוך אותם בקובץ מסודר על פי קטעי הלימוד.

תגובה 1:

  1. בזמנו נתתי לתלמידים לצפות בחצי הראשון של סרטון בבית, ושאלתי אותם מהן "השאלות הגדולות של החיים" שיוני שואל את עצמו.
    https://www.youtube.com/watch?v=iW0PVTlFjYg


    השבמחק

תגובות והערות יתקבלו בשמחה