יום שלישי, 16 ביוני 2015

הכנת מרכז למידה - הערכה חלופית נוספת לפרק "אמונה בשעת משבר"

הכנת מרכז למידה כהערכה חלופית
מהו מרכז למידה?
מרכז למידה הוא חלל שבו מאורגנים משאבי למידה שהתלמידים ניגשים אליהם באופן עצמאי.
הלמידה במרכז מכוונת על ידי הנחיות כתובות או על ידי מורה מלווה בהתאם למטרות הלמידה.
מרכז למידה יכול להיות מובנה – כזה שיש לעבור בו לפי סדר מכוון מראש. או מרכז למידה שאיננו מובנה, קרי, חומרי הלמידה מאורגנים בחלל וניתן לנוע בהם בחופשיות.
כיצד משמש מרכז למידה להערכה חלופית?
במסגרת הערכה חלופית התלמידים בונים את מרכז הלמידה בנושא שאותו הם לומדים ומנחים בו תלמידים אחרים מבית הספר או קבוצות מהקהילה.
את ההערכה מרכיב המורה על ידי האלמנטים שחשובים בעיניו כגון : הבנת החומר, על יישום יצירתי שלו במרכז הלמידה, מיומנויות קוגנטיביות , טכנולוגיות, תקשורתיות שבאו לידי ביטוי בתהליך ההכנה והרגלים כמו עבודת צוות, עמידה בזמנים וכדו'.  
מרכז הלמידה המוצג כאן מבוסס על רעיון של אולפנת פסגת זאב להוראת הפרק "אמונה בשעת משבר"
שלבי ההכנה
שלב א' : הגדרת שאלה מרכזית
בשלב הראשון, המורה בוחר/ת נושא להתמקד בו מתוך הפרק לדוגמא:  
·         כיצד מתמודד המאמין עם שעת משבר אישית?
·         מדוע יש סבל ויסורים בעולם?
·         האם האמונה בטוב ה' ובאהבתו לישראל איננה נפגעת כתוצאה מריבוי הצרות והסבל של עמינו?
ניסוח השאלה הוא שלב חשוב כיוון שזהו הנושא שהתלמידים יצאו לחקור ואת מסקנותיהם יביעו במרכז הלמידה.

שלב ב' : פעילות פותחת
בתחילת הלימוד נחשפו התלמידות לסיפורים אישיים יוצאי דופן של התמודדות עם אירועים קשים ביותר כדוגמת דוד חטואל, מרים פרץ ועוד.. כל קבוצת תלמידות הכינה מצגת על אחת הדמויות להצגה בכיתה והדיון שהתעורר בעקבות התמודדותם היה פתיח ללימוד הנושא.
שאלות שיש לצפות שיעלו – כיצד הגיבו הדמויות למשבר? האם עלו אצלן שאלות? איך השיבו לעצמן? האם טבעי להגיב כך? האם מצופה מכל אדם שיגיב כך? ומה אם אני חווה תגובה שונה?
לאחר שהשאלות צפו בכיתה המורה מיקדה את הנושאים שבהם יעסוק מרכז הלמידה התואמים את פרק הלימוד – האם ראוי לשאול שאלות על הנהגת ה' את העולם? מה הערך של שאלות מסוג זה? אילו תשובות אנו מוצאים לשאלות כאלו במקורות?
שלב ג': לימוד המקורות
התלמידות למדו את המקורות בחברותות במשך 2-3 שיעורים כששאלות המוקד הנ"ל עמדו לנגד עיניהן. התלמידות סיכמו את מסקנות הלימוד והמסקנות הובאו בשיעור משותף בפני המורה.
שלב ד': הכנת מרכז הלמידה
בשיעור הבא התלמידות קיבלו מן המורה שלד מרכז למידה (עקב אילוצי זמן כמובן שניתן להשאיר גם את של גיבוש השלד בידי הקבוצה)  
הבנות התחלקו לקבוצות ובכל קבוצה הכינו תחנה במרכז הלמידה. חלוקת התפקידים, התוכן והביצוע, הדאגה לאביזרים ולהפעלה של המדיה הכל היה באחריות מלאה של התלמידות!
שלב ה': הביצוע!
התלמידות הכינו את הכיתה, קשטו בשלטים, סידרו מחצלות על הריצפה ושולחנות לתחנות מלווים באביזרים. מרכז הלמידה נפתח בסרט על משפחת שבו שארבעה מבני המשפחה נרצחו בפיגוע באיתמר. תלמידה הנחתה את המעבר להצגה שהתבססה על המקורות התנכ"ים שבחוברת הלימוד על בסיס בפרשנות של התלמידות. לאחר מכן עברו הלומדות בין התחנות כשבכל אחת מהן הייתה הדרכה של מספר בנות מבוססת על אחת התשובות שנלמדו בכיתה. המרכז נחתם בסרטון סיום ובשיתוף של התלמידות בתהליך שעברו ובמסקנותיו.
מקצת רשמים מהאירוע:
 תלמידה: "ההערכה החלופית במחשבת ישראל הייתה הכי מעניינת מכל ההערכות החלופיות. בכל המקצועות קיבלנו עבודות שרק הקשו עלינו בתקופת הבחינות. במחשבת לעומת זאת עשינו הפעלה יצירתית. השקענו את הנשמה. אין לי ספק שזה הנושא היחיד שאזכור מהשנה הזו".
תלמידה: "אני לא יכולה להסביר משהו לתלמידות אחרות בלי להבין אותו עד הסוף. זה חייב אותי להרחיב וללמוד מעבר. לדוגמא למדתי מהאינטרנט על הרב ברקוביץ וממש התחברתי לדמות שלו ולרעיונות שהוא מדבר עליהם".
תלמידה: "באופן אישי עברתי דברים לא פשוטים בחיים והלימוד הזה מאוד חיזק אותי. במקום להרגיש מסכנה אני מרגישה בעל כוחות מיוחדים שבגללם אני מסוגלת להתמודד עם מצבים מורכבים".
מורה: "בתחילת הדרך הרגשתי מועקה כשמורות אחרות נתנו לתלמידות לכתוב עבודה ואני נדרשתי לפתח מרכז למידה מורכב. ככל שעברו הימים לקראת הפעלת המרכז גברה ההתרגשות מהתהליך שהבנות עוברות ומן הרצינות שבה הן מתייחסות לתכנים. הן באמת למדו אחרת . פשוט נהניתי !"
 מורה: "היה חשוב לנו שכולם ילמדו את כל הטקסטים ולא רק את מה שבתחנה שלהן. ובאמת כך זה היה. למרות החלוקה לקבוצות הן ראו את המרכז כמשימה קבוצתית שכולם צריכות להכיר את הכל החלקים שבה. הן נשאבו לתוך הנושא והשקיעו בו מעבר למה שציפינו"


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובות והערות יתקבלו בשמחה