יום רביעי, 20 במאי 2015

כיצד מתמודדים אנשים מאמינים עם שעת משבר? מטלה להערכה חלופית

כל מי שמלמד את הפרק "אמונה בשעת משבר" בכיתה מרגיש בוודאי עד כמה הנושא בוער עבור התלמידים. התמודדות המאמין עם צרות וסבל הייתה מאז ומעולם שאלה נוקבת וחכמי הדורות השיבו לה בדרכים שונות. 
לימוד הפרק במסגרת הערכה חלופית מאפשר להכיר לא רק את עמדות ההוגים אלא גם את מציאות חיינו. 

באולפנת נווה חנה שבגוש עציון פיתחו השנה (תשע"ה) את המטלה הבאה לטובת הערכה חלופית של הלמידה בפרק. המטלה מורכבת מכמה היבטים:
א. הבנת הטקסטים.
ב. ביצוע ראיון.
ג. השוואה בין כתבי ההוגים לבין הממצאים בראיון והסקת מסקנות.
ד. כתיבה בז'אנר של ראיון עיתונאי.

החידוש המרכזי של המטלה הוא בהתמודדות עם אותה שאלה משתי פרספקטיבות שונות (הרעיונית-פילוסופית והמציאותית-אמפירית) . ההבחנה ביניהן, ההשלכה מזו לזו וההשוואה מעשירות ומעמיקות את לימוד הנושא.

הערות:  
1.     בכל הערכה חלופית יש להיזהר מביצוע שטחי- לדוגמא במקרה זה, יש למנוע מצב שבו המרואיין  מודע למשימה להשוות בין דרך ההתמודדות המוצגת על ידו לבין הדרכים המוצעות בכתבי ההוגים  כיוון שאז המרואין עלול להתאמץ "לספק את הסחורה" קרי להציג בפני התלמידים התמודדות אמונית למהדרין התואמת את הכתובים. לכן יש להנחות את התלמידים שלא לשאול במפורש כיצד התמודד המרואיין מבחינה אמונית עם המשבר, לפחות לא בשלב הראשון של הריאיון. 
2.     יש לבחור בקפידה את כותרת המטלה. במקרה זה השאלה הפוריה שנבחרה הינה "כיצד מתמודדים אנשים מאמינים עם משברים?" היא תיאורית בלבד וחפה מכל שיפוט (לעומת נוסח כמו "כיצד  נשמרת האמונה בשעת המשבר") ולא מתיימרת לחקור דברים שאין במטלה כדי להביא למסקנה תקפה ביחס אליהם (כמו "במה שונה  התמודדות של מאמין מהתמודדות של מי שאינו מאמין")
3.     יש להכין מחוון למטלה ולחלק אותו לתלמידים בתחילת הדרך.
המחוון צריך להיות מותאם לרמת הכיתה ולדגשים של כל מורה ומורה.


להלן נוסח המטלה- תודה רבה לאיתיאל גולד, מדריך ומורה למחשבת ישראל,  על השיתוף!

                        


כיצד מתמודדים אנשים מאמינים עם משברים?

הסבר כללי על העבודה:
מקובל לחשוב כי אמונתו של אדם משפיעה על הדרך שבה הוא מגיב בעת משבר . האמונה באלוהים המשגיח הטוב והכל יכול יכולה להשפיע על הדרך שבה מתמודד האדם עם המשברים ומנגד יכולים המשברים להעמיד במבחן את  אמונתו של האדם.
במהלך השיעורים, למדנו מקורות שונים בנושא התמודדותו של המאמין עם משברים. בעקבות לימוד זה, נצא למפגש חי עם התמודדות מנקודת מבט אמונית עם משברים. נבחן,  האם ובאיזה אופן באה לידי ביטוי האמונה בהתמודדות עם משברים והאם השקפותיהם של ההוגים שלמדנו מיושמות על ידם במודע או שלא במודע. 
העבודה תיעשה בזוגות או שלישיות.

שלבי העבודה:
שלב א' - ניתוח דרכי ההתמודדות השונות עם משברים (20 נק'):
1.   למדנו בכיתה מספר מקורות המתארים דרכי התמודדות שונות של אדם מאמין עם משברים. נסחו בלשונכן כיצד מציע כל אחד מהוגי הדעות להתמודד עם הקושי?  נסו לאפיין כל אחת מההצעות השונות ולהשוות ביניהן.
2.  קבצו את הדרכים השונות לקבוצות, לפי הדמיון בין הדרכים. הסבירו מה המשותף לדרכים אותן קיבצתם לאותה קבוצה.
3.  לגבי כל אחת מן הדרכים, כתבו התייחסות אישית – הזדהות עם הדרך, קושי שהתעורר בכן בעקבות לימוד דרך זו, שאלה שהייתן רוצות להפנות אל ההוגה וכדומה.
4.      לגבי כל דרך, נסו לשער עד כמה אנשים מאמינים אכן נוקטים בדרך הזו כאשר הם נמצאים במשבר.

שלב ב' – הכנה לראיון (15 נק'):

עקרונות להכנת השאלות:
·         שאלות פתוחות – הכינו שאלות שפותחות את המרואיין לדבר ולהרחיב ולא שאלות שמצמצמות את אפשרויות התשובה (למשל, להימנע משאלות שהתשובה עליהן היא כן/לא).
·         שאלות מעמיקות – הכינו שאלות שדורשות חשיבה מעמיקה ולא כאלו שניתן לענות עליהן באופן פשטני.
·         שאלות מערערות – העיזו לשאול גם שאלות קשות את המרואיין, כאלו שיגרמו לו לחשוב גם על הדברים הקשים והלא פשוטים. אל תהיו נחמדות מידי. כמובן ששאלות כאלו כדאי לשאול לקראת סוף הריאיון, לאחר שנוצר קשר טוב ביניכם ולא מייד בהתחלה.
·         שאלות המעניינות אתכן – חשבו על שאלות שמעניינות אתכן באופן אישי ולא רק כאלו שישמעו טוב. כשהשאלות יעניינו אתכן, אתן תהנו הרבה יותר מהעבודה ותעשו אותה טוב יותר.

שלבו שאלות תיאורטיות עם שאלות מעשיות, הקשורות לחיים: תנסו לשאול גם שאלות מהותיות, על העקרונות של המרואיין וגם שאלות מעשיות, הקשורות לחיים בפועל.

-          הראיון יהיה ריאיון חצי מובנה ויכלול כמה מוקדים. בכל מוקד תתבקשו להכין כמה שאלות, שעליהן תוכלו להוסיף עוד שאלות במהלך הראיון, לפי האופן בו הוא מתפתח.

מוקדי הראיון:
1.      רקע אישי (לנסות לדלות מידע על השקפותיו מבחינה אמונית עד כמה שאפשר באופן עקיף)
2.      תיאור המשבר.
3.     תיאור ההתמודדות עם המשבר.
4.     השקפותיו של המרואיין לאור המשבר (כיצד באו לידי ביטוי תוך כדי המשבר ולאחריו)

יש להגיש את השאלות שחיברתן על כל אחד מן המוקדים ולקבל אישור עליהן, לפני תחילת הראיון. ניתן לשנות את מוקדי הראיון לפי בחירתכן ולבקש על כך אישור.

שלב ג' - עריכת הריאיון (25 נק')
נהלים טכניים לראיון:
-          הריאיון יהיה לא יארך יותר משעה.
-          יש להקליט את הריאיון ולהגיש את ההקלטה בקובץ שמע, יחד עם העבודה (יש לבקש אישור להקליט את הראיון מן המרואיין ולהבהיר לו כי קובץ השמע יועבר למורה בלבד. במידה והמרואיין מסרב, יש לפנות אלי).
-          יש להציע למרואיין להופיע בשם בדוי בעבודה.

עקרונות לעריכת ריאיון:
-          יש לשלב בריאיון קביעות וגמישות: לשאול את השאלות שהכנתן אך להוסיף תוך כדי הריאיון שאלות נוספות שמתעוררות לכן בעקבות תגובות המרואיין.
-          אין להוביל את המרואיין לתשובות מסויימות.
-          יש ליצור אווירה של פתיחות, כך שהמרואיין יוכל לדבר בחופשיות.
-          נסו להיכנס כמה שיותר לראש של המרואיין ולהבין את הדברים מתוך נקודת המבט שלו.
הגשת הריאיון:
הריאיון יוגש כאשר הוא כתוב כריאיון עיתונאי (פתיחה אישית לריאיון, הערות אישיות במהלך הריאיון וסיכום אישי.). הריאיון יפורסם בחוברת הריאיונות הכיתתית שתצא לאור בסוף השנה. (כדי להתרשם כיצד כותבים ריאיונות כאלו, כדאי לעיין בראיונות בעיתונים ובאתרי אינטרנט).

שלב ג' – עיבוד הראיון (30 נק'):
1.      כתבו במילים שלכן סיכום קצר על המרואיין, לפי ארבעת מוקדי הראיון שפורטו לעיל.
2.      נסו לקשר בין דרכי ההתמודדות אותן פרטתן בחלק א', לבין דרך ההתמודדות אותה תיאר המרואיין. האם הוא אכן השתמש באחת או יותר מדרכי ההתמודדות? האם הוא פיתח דרך אחרת להתמודדות?
3.      קישור בין מוקדי הראיון השונים:
נסו לקשר בין החלקים השונים של הריאיון – כיצד השפיע הרקע האישי והאמוני של המרואיין על התמודדותו עם המשבר?

שלב ד' – רפלקציה (10 נק'):
תארו את התהליך האישי שעברתן בעקבות העבודה. אילו מחשבות ורגשות עלו בכן בעקבות העבודה. במה השתנתה התפיסה שלכן את נושא ההתמודדות עם משברים? האם אתן רואות אחרת כעת את שיטות ההוגים השונים שנלמדו בשיעורים?






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובות והערות יתקבלו בשמחה